LIVE: Åtvidaberg-DIF 3-1 (slut)

DIF-mittbackarna Christoffer Wiktorsson,
till vänster, och Magnus Samuelsson lämnar
Kopparvallen efter måndagens utklassning.
                                             Foto: Andreas Svahn

Läs mycket mer om matchen här!

Och här kan du studera h u r allvarligt tabelläget är för DIF.

❗ 94 min: Matchen är slut, innan domaren blåser av är hemmalaget mycket nära att forcera in 4-1 också. Sammantaget en mycket välförtjänt seger för Åtvidaberg – även om DIF ryckte upp sig efter Shpetim Hasanis reducering var laget aldrig nära poäng. 

93 min: DIF:s bottenkonkurrent Jönköping södra får stryk hemma mot Landskrona – 1-3. Något positivt för DIF den här annars så nattsvarta måndagskvällen.

92 min: DIF på ytterligare ett besök i hemmalagets straffområde men bollen rensas undan.

91 min: Minst fyra minuter återstår.

90 min: Simon Nurme kan rädda Kristian Bergströms frispark från knappt 20 meter. Publiken börjar så sakta vända hem – efter att hemmafavoriterna snart tagit en säker och mycket välmotiverad seger. En lång hemresa för Vulkanerna och för DIF-spelarna.

89 min: Åtvidaberg får frispark i bra läge sedan Kristian Bergström gått omkull strax utanför straffområdet.

88 min: Åtvidaberg byter igen. Amir Suljic kommer in när Bruno Manoel Marinho spelat färdigt.

87 min: Degerfors försöker sig på en slutoffensiv och ska ha beröm för uppryckningen efter målet. Helhetsintrycket är dock mycket dåligt.

86 min: Inget tyder på poäng för Degerfors som verkar cementerat på jumboplatsen.

85 min: Matchen är nu ointressant – Åtvidaberg kommer att vinna, tänk att det är runt 35 år sedan Ralf Edström, Degerforsfotbollens största egna produkt genom alla tider, var stjärna här. Och Åtvidaberg besegrade Bayern München – när Conny Torstensson blev ”upptäckt”.

84 min: Det är snart dags att summera DIF:s sämsta prestation under fyra säsonger i superettan…

83 min: Jag ber ännu en gång om ursäkt, uppkopplingen är kass. Närmare ett DIF-mål på sistone än ytterligare en fullträff för hemmalaget. Dock inte riktigt nära ett andra mål för Degerfors.

82 min: Sitter och funderar på vem jag tycker varit bäst i Degerfors lag. Att Christophe Lallet, som hoppat in i andra halvlek, är huvudkandidaten – i konkurrens med målvakten Simon Nurme som verkligen inte ska lastas för det som blir en förlust – är ett fattigdomsbevis. Inget ont om Lallet men att spela så kort tid och ändå vara den förste jag tänker på som det positiva inslaget i DIF är illavarslande och talar tydligt om hur illa övriga spelare skött sig.

81 min: Degerfors försöker hota vid Åtvidabergs mål men blir ännu en gång enkelt avväpnat.

80 min: Knycklar ihop min Oddsetlapp, min och en av mina absoluta favoritkollegors; DIF var aldrig ens nära att skrälla på Kopparvallen till nästan sex gånger pengarna…

79 min: Nästa säsong vid den här tiden på året kanske jag sitter ute i Skärhamn eller är i Lindome på fotboll, möjligtvis i Östersund; hur ska det här DIF-laget kunna samla ihop sig och fixa nytt kontrakt i superettan? Det är väldigt mycket som tyder på division 1-spel nästa säsong.

78 min: Anatolij Ponomarev får gå ut. In i Degerfors lag kommer i stället Dejan Doslic.

77 min: Hemmalaget byter ut Erik Moberg. In kommer Blaise Mbemba.

76 min: Min bänkgranne försöker vara social, samtidigt som Åtvidaberg rullar runt bollen på mittplanen, men jag vill bara hem; oändligt trött på ett riktigt svagt DIF och en uppkoppling som verkligen inte är på min sida i dag…

75 min: Får ett mejl från en trogen DIF:are: ”är det s å dåligt som du skrivit”? Svaret var enkelt att få till, framåt natten: ”ja”! Det var bedrövligt illa, vilket ni alla som tvingats genomlida den här måndagskvällen på Kopparvallen kan skriva under på.

74 min: Åtvidabergs tränare Peter Swärdh, med förflutet som allsvenskt tränare i Helsingborg (tillsammans med Hammarby) mitt favoritlag i allsvenskan, manar på sina spelare. Han ser lugn och samlad ut – konstigt vore väl annars när det är seriens målfattigaste lag som ska försöka ta in ett tvåmålsunderläge.

73 min: Degerfors kan freda sig betydligt bättre bakåt nu men har svårt att få till en vass offensiv. Fortfarande ytterst lite, om ens något, som tyder på DIF-poäng.

72 min: En viss oro kan skymtas i hemmalaget.

71 min: DIF-backen Magnus Samuelsson rensar till inkast när det åter hettar till framför DIF-målet.

70 min: Anatolij Ponomarev skjuter högt över Åtvidabergs mål.

69 min: Degerfors spelare har fått ny energi genom målet. Bättre tryck i närkamperna de senaste minuterna.

68 min: Åtvidaberg gör ett byte. Pontus Karlsson går ut. Han ersätts av Alexander Zaim.

67 min: 3-1 – Shpetim Hasani gör DIF:s reduceringsmål, hans sjätte fullträff den här säsongen, efter fint förarbete från inhopparen Christophe Lallet. 

66 min: Studerar Jonas Lindskog i DIF:s tränarstab – hans engagemang går det inte att klaga på. Han lever sig in i varje duell. Hoppas det fortsättningsvis smittar av sig på spelarna…

65 min: Men försök åtminstone kliva in i närkamperna och duellera, tänker jag när Åtvidaberg ännu en gång – alldeles för enkelt – får vinna en 50-50-situation.

64 min: Hemmapubliken lever sig intensivt in i matchen – det här kan inte bli annat än seger. Degerforsspelarna är minst ett nummer för små.

63 min: Degerfors försöker etablera tryck på offensiv planhalva men avväpnas.

62 min: Degerfors på ett sällsynt offensivt besök. Bollen till inspark för Åtvidaberg.

61 min: Det är målchans nästan varje gång Åtvidaberg kommer fram.

60 min: Uppkopplingen på Kopparvallen är nästan lika seg som DIF-spelarna… jag ber om överseende. DIF har gjort ett byte. Christophe Lallet har kommit in i stället för Tobias Solberg. Snart bryter uppkopplingen igen, misstänker jag.

59 min: Tobias Solberg och domaren Keijo Hyvärinen är inte överens. Står och diskuterar och gestikulerar (Solberg) strax utanför DIF:s straffområde.

58 min: Bra försvarsingripande från Christoffer Wiktorsson stoppar Ricardo Santos från att sätta 4-0. Hörna för Åtvidaberg. Den blir resultatlös. Konstaterar att Kristian Bergströms hörnor är ett hett anfallsvapen.

57 min: Hemmapubliken har kommit igång ordentligt. ”ÅFF, ÅFF” och taktfasta applåder hörs.

56 min: Lite skillnad mot i våras, 1-0-seger till DIF då. Och förra hösten: 0-0 här på Kopparvallen. Nu är det bara DIF:s nolla som påminner om den matchen.

55 min: Degerfors får försöka hålla siffrorna nere och rikta in sig på revansch på lördag när Ängelholm kommer till Stora Valla.

54 min: Simon Nurme i DIF-målet tvingas till en bra räddning – nära 4-0.

53 min. Bara försvarsspel från Degerfors sida. Nej, inget talar för en poäng här. Absolut ingenting.

52 min: Åtvidaberg stormar fram i anfall på anfall. Kommer det att stanna vid 3-0 för hemmalaget är det en ”framgång” för DIF.

51 min: Degerforsspelarna ser uppgivna ut – och det är klart; det här är helt kört.

❗ 50 min: 3-0 – lagkaptenen Daniel Hallingström har första läget efter Åtvidabergs hörna, Haris Radetinac stöter in returen. Nu är det absolut ingenting som talar för Degerfors.

50 min: Ny hörna för Åtvidaberg.
49 min: Vulkanerna har tystnat bakom Åtvidabergs mål – klart att de också inser att hoppet är ute.
48 min: Publiken ropar ut sin förtjusning men tystnar. Åtvidaberg är på väg att få ett mycket hett läge men avvinkat för offside.
47 min: Får reda på att Bruno Manoel Marinho i Åtvidabergs lag kom från en division 6-klubb för cirka en månad sedan. Han är trots det bättre än DIF-spelarna…
46 min: Andra halvleken har börjat när DIF gjort avspark.
I pausen: Djordje Mrdjanin, som gjorde succé som mittback i DIF förra säsongen men som nu spelar i Norrköpings allsvenska lag, syns i folkhavet på Kopparvallen.
Gamle storspelaren Torbjörn Nilsson konstaterar att det märks tydligt att det är ett lag i medgång och ett lag i motgång som möts. Han tycker att 3-0 eller 4-0 inte varit orättvist.
❗ 46 min: Det hettar till framför DIF-målet även vid hörnan. Avblåsningen från Keijo Hyvärinen kommer som en befrielse för DIF-spelarna som varit helt utespelade. 6-0 i hörnor, 11-3 i avslut, 7-0 i avslut på mål. Ni ser själva – det har varit klasskillnad. Att det inte är mer än 2-0 till Åtvidaberg är mycket smickrande för Degerfors. 
45 min: Simon Nurme räddar till hörna efter fräsande långskott från Christoffer Karlsson.
44 min: Mycket bra jobb från Kalle Norrbin hindrar Åtvidabergs Pontus Karlsson att sätta 3-0. Det känns nästintill hopplöst för DIF redan, ett tredje mål i baken hade varit den definitiva knäcken. Hörna för östgötarna.
43 min: Åtvidaberg är bättre på allt. Nära igen att det blir ytterligare ett baklängesmål för Degerfors – ett utdraget ”neeej” hörs från läktarplats.
42 min: Shpetim Hasani bjuds på en het reduceringschans efter grovt slarv från hemmalaget. Skottet tar dock i ena burgaveln.
41 min: Tobias Solberg ropar ut sin frustration sedan Åtvidaberg fått en frispark efter duell på mittplanen.
40 min: Yankuba Ceesay pressas långt ner på DIF:s planhalva men kan rensa undan.
39 min: Hemmalaget får välförtjänta applåder efter fint spel på mittplanen.
38 min: Långt inkast från DIF:s högerback Kalle Norrbin. Åtvidaberg får i nästa läge frispark för hands på en Degerforsspelare.
37 min: Hemmalaget försöker kombinera sig fram utanför DIF:s straffområde men bollen ner till Simon Nurme.
36 min: Åtvidaberg vinkas av för offside. Kunde ha blivit farligt, igen, annars.
35 min: DIF uppe i ett sällsynt anfall men bollen till inspark för hemmalaget. Dejan Godar nickar över.
34 min: Nytt skottförsök från Åtvidaberg men bollen utanför DIF-målet. 
33 min: Nära 3-0. Bollen till hörna.
32 min: Dejan Godar har inte varit på planen i många minuter innan han blir varnad. Avstängd i nästa match.
31 min: Frispark för DIF när Åtvidaberg går för hårt fram vid målet i samband med Kristian Bergströms högerhörna.
30 min: Magnus Samuelsson försöker hitta fram till Shpetim Hasani men uppspelet blir misslyckat. Åtvidaber kontrar, bollen till hörna.
29 min: Magnus Samuelsson håller på att ställa till det i DIF-försvaret men kan reda ut situationen och rensa undan.
28 min: DIF gör sitt byte. Erik Nilsson tas ut. Dejan Godar ersätter.
27 min: Så här dåligt har inte Degerfors agerat på hela säsongen, och det säger inte lite. I premiären mot Sirius bytte DIF efter 32 minuter. Nu kommer det rekordet att slås. Bra att DIF-tränaren Janne Stahre agerar och försöker förändra en matchbild som Åtvidaberg så här långt styrt efter konstens alla regler.
26 min: Farligt igen vid DIF-målet. Den här gången räddar Simon Nurme som grinar illa. Magnus Samuelsson pratar med domaren Keijo Hyvärinen. Ett DIF-byte kommer inom kort – Dejan Godar ska in.
25 min: Jag håller med min granne på pressläktaren: ”Degerfors får ju inte ens låna bollen”.
24 min: En figur på pressläktaren är snäll mot en annan – och skänker bort ett spel. På DIF-seger…
23 min: DIF-målvakten Simon Nurme sätts i arbete igen, den här gången hinner han ut och ta hand om boll som kommer in från vänstersidan.
22 min: Efter halva matchen är det bara att konstatera att det varit klasskillnad. Stor klasskillnad. Och 2-0 är inte i överkant.
❗ 21 min: 2-0  DIF håller på att ställa upp muren. Kristian Bergström rullar då till Pontus Karlsson som sätter bollen i nät – DIF överrumplas helt.
20 min: Åtvidaberg får frispark strax utanför DIF:s straffområde sedan Ricardo Santos gått omkull.
19 min: DIF:s offensiv har så här långt varit mycket tam. Åtvidaberg kan mycket enkelt avväpna DIF-spelarna när de försöker komma fram.
18 min: Pontus Karlsson söker Ricardo Santos med en djupledspassning men bollen blir alldeles för lång – Santos och Karlsson missförstår varandra.
17 min: Oroligt igen i DIF:s straffområde. Bollen hamnar till slut hos Simon Nurme som försöker sätta igång en motattack. Åtvidaberg vinner en bit in på egen planhalva tillbaka bollen.
16 min: Yankuba Ceesay och Tobias Solberg samarbetar bra på mittplanen. Djupledspassningen från Solberg är tänkt till Shpetim Hasani och bollen går också dit men Hasani vinkas av för offside.
15 min: Pontus Karlsson skjuter från vänstersidan. DIF-målvakten Simon Nurme räddar.
14 min: Magnus Samuelsson gör en resolut brytning på mittplanen. Nu måste DIF göra allt för att jobba sig in i matchen. Förlust även i kväll och det är sju poäng upp till fast mark. Och det är långt med tanke på hur få poäng Degerfors tar.
13 min: Hemmamålvakten Bill Halvorsen får känna på bollen…
12 min: Ricardo Santos får bra skottläge i DIF:s straffområde men avslutet blir inte det bästa. Simon Nurme kan rädda. Hittills har det varit spel mot ett mål. Som det sett ut hittills blir det mycket svårt för DIF att komma igen.
11 min: Simon Nurme boxar bort Åtvidabergs hörna.
10 min: Bruno Manoel Marinho får på en riktigt bra träff från långt håll. Simon Nurme räddar via ribban till hörna.
9 min: Mycket nära 2-0. Kristian Bergström serverar Ricardo Santos ett drömläge men han nickar över från nära håll.
8 min: Anatolij Ponomarev är nära att ta sig in i Åtvidabergs straffområde och få en bra chans men trängs ut mot hemmalagets högra hörnflagga. När han sedan försöker nå Erik Nilsson vinner Åtvidaberg bollen. Första gången DIF haft något som kan liknas med ett hyfsat organiserat anfall.
7 min: Ricardo Santos på väg igenom men faller i en duell med Christoffer Wiktorsson. Hemmalaget har haft det mesta hittills, framför allt tagit ledningen.
6 min: Åtvidaberg kommer åter farligt fram i Degerfors straffområde. Tobias Solberg rensar undan. DIF-tränaren Janne Stahre ser bekymrad ut – vilket han förstås har anledning till.
5 min: Ett inlägg från högersidan blir för långt. DIF-försvaret kan andas ut.
4 min: Åtvidaberg gör en ny framstöt på högerkanten men DIF får med sig en frispark. Naturligtvis en mardrömsöppning för de rödvita med ett baklängesmål så tidigt.
❗ 3 min: 1-0 – Ricardo Santos spelar in bollen från högerkanten. Haris Radetinac stöter in den bakom Simon Nurme.
2 min: Kalle Norrbin bryter ett Åtvidabergsanfall. Bollen träffar en av hemmaspelarna och resulterar i inspark för DIF.
1 min: Åtvidaberg har gjort avspark genom Ricardo Santos och Kristian Bergström – matchen är igång. Just Santos är en spelare DIF måste se upp med. Tio mål så här långt – bäste målgörare i DIF är Shpetim Hasani med fem fullträffar. Kristian Bergström är känd som en av seriens bästa framspelare.
1 minut kvar: DIF:s lagkapten Markus Karlsson och kollegan i Åtvidaberg, Daniel Hallingström hälsar på domartrion.
2 minuter kvar: Två tidigare fotbollsprofiler, med förflutet i både DIF och Åtvidaberg, sitter strax bakom mig på den gamla klassiska träläktaren – Mats ”Tott” Karlsson och Leif Elfving. Mats söner Pontus och Christoffer spelar i Åtvidabergs lag.
3 minuter kvar: Vi har nyss fått avlyssna nationalsången vilket bidragit till ytterligare stämning. Nu har DIF:s ersättare tagit plats på bänken tillsammans med tränarna, den här gången finns också (vilket vi berättat om ska ske tidigare) klubbchefen Andreas Andersson med.
8 minuter kvar: Jonas Lindskog i DIF:s tränarstab har lämnat spelarna som är på väg ut från omklädningsrummet och är på väg upp på läktaren varifrån han ska följa matchen. Nu går han fram till Nisse Jansson, som var assisterande tränare till Milenko Vukcevic under succéhösten i fjol. Spelarna har radat upp sig utanför omklädningsrummen och kommer snart att vandra in på en gräsmatta som ser riktigt fin ut. Goda förutsättningar för en bra match på så sätt, alltså.
9 minuter kvar: En sak som möjligtvis kan tala för Degerfors – laget vann hemmamatchen mot Åtvidaberg med 1-0 efter ett självmål – och också efter ett snyggt anfall och ett hårt vänsterinlägg från Markus Karlsson som styrdes i mål.
11 minuter kvar: Det är en tuff match för Degerfors, som inte vunnit sedan den 31 maj (2-1 hemma mot Falkenberg). Inte minst med tanke på att Åtvidaberg inte förlorat på de elva senaste omgångarna och aspirerar på en allsvensk återkomst till nästa säsong.
12 minuter kvar: Domaren är en långväga resenär – Keijo Hyvärinen kommer nämligen från Haparanda.
13 minuter kvar: Magnus Samuelsson, som gjorde ett så bra inhopp mot Örgryte senast, får alltså förtroendet från start i DIF:s mittförsvar. Han ersätter Magnus Tappert som bänkats. På mittfältet kommer Erik Nilsson tillbaka. Han tar den plats som Andreas Holmberg, inte tillgänglig för spel nu på grund av hjärtsäcksinflammation, hade senast.
16 minuter kvar: Välkomna till ett varmt och soligt Kopparvallen i Åtvidaberg.
DIF kommer till spel med Simon Nurme i mål. En backlinje från höger bestående av Kalle Norrbin, Christoffer Wiktorsson, Magnus Samuelsson och Markus Karlsson. Ett mittfält med Erik Nilsson, Tobias Solberg, Yankuba Ceesay och Anatolij Ponomarev. Framåt Pär Ericsson och Shpetim Hasani.
Ersättare: Magnus Tappert, Christophe Lallet, Dejan Godar, Dejan Doslic och Jesper Fromholdt (målvakt).

2 kommentarer

  1. Deppa nu inte alla DIF-fans.
    Vi vänder på steken i andra….

  2. Positivt att du försöker se optimistiskt på tillvaron, Herr Uggla. Men ärligt talat; den här måndagskvällen var Degerfors aldrig nära att vända på underläget eller – om du så vill – den berömda steken.:-)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lämna en kommentar