Bloggar – bara blaha

Det är nu snart två år sedan. Degerfors IF och Andreas Svahn förberedde sig för att åka till Cypern på träningsläger. Då kom han på att han ville bryta mot det traditionella att rapportera med text och bild från lägret, kryddat med personligt skrivna krönikor; han ville också införa en blogg – något som enligt mig var trams på det däringa internet som ingen eller i alla fall ytterst få skulle besöka.

Skriv i papperstidningen där annonsörerna vill synas och något läsarna vill betala för, mer än muttrade jag. Lägg ned sådana där fjantiga nymodigheter, fortsatte jag ännu vresigare. Blogg=blaha, vet jag att jag sade till honom.

Han gjorde i alla fall slag i saken och skapade en blogg, kanske inte 100-procentigt motarbetad av mig men allt annat än stöttad. Fixade också egenannonser till vår papperstidning och kämpade tålmodigt på därifrån Cypern. Jag tänkte mer än en gång radera de där egenannonserna han tjatat in – som var i vägen för något som jag i efterhand kan erkänna säkert var någon pseudogrej som jag tyckte var mycket viktigare än hans blaj (även om det säkert var det som jag gjort som var just blaj)… men; snart upptäckte jag att det kanske inte var så tokigt ändå. Och så kunde jag ju enkelt och smidigt kommunicera med skribenten via ett par knapptryckningar. Bra var det ju inte, i mina bakåtsträvande ögon, men i alla fall inte helt och fullständigt värdelöst – bara mestadels dåligt. Typ…

Ett av inläggen från Sportbloggens första embryo läser jag fortfarande med nöje.

Men därifrån till att det skulle ta fart på allvar, från min sida, var steget långt.

Svahn kämpade på den där första tiden och nådde, såvitt jag minns, anständiga eller kanske till och med bra siffror – fast sedan hände inte mycket mer. Förrän ett knappt år senare.

Jag vet, fortfarande, inte fullt ut hur det gick till när Sportbloggen återuppväcktes men det kan ha varit så här: Hanna blev redan från starten av nwt.se i mitten av mars 2007 en personlig favorit för mig. Dels för att hon är en ovanligt kul och rolig, och omtänksam, person, och dels för att hon alltid ställde upp och gjorde det bästa möjliga – vad jag än kom på och hittade på. Och vrålsnabb och jätteproffsig i alla lägen, om än Tokig, är hon ju också. Efterhand kände jag också att här kommer jag med en massa som jag lastar på dig 0ch som du alltid säger ja till och gör det bästa av, varje dag, nu är det din tur.

Det dröjde inte länge innan hon och hennes chef Daniel, som jag då inte haft så mycket kontakt med, pratat ihop sig: vi vill ha en Sportblogg.

Daniel har efteråt berättat att han tänkte att ingen kan väl va’ lämpligare än jag (alltså inte han utan Sportbloggens Förste Beskyddare) att beskriva Degerfors IF under sommaren och Bofors IK under vintern, och dra en massa skrönor och anekdoter – och det var väl ungefär så han lade upp det redan då. Efterhand har jag lärt känna honom mycket mer – och har redan lovat att när hans och Maries förstfödda/förstfödde anländer till vår jord kommer en DIF-napp (hoppas nu bara att det finns någon sådan…) så att barnet kommer rätt i tillvaron direkt – och inte får någon FBK- eller ännu värre Frölunda-napp i sin lilla söta mun 🙂

Så han ringde mig första tisdagen i mars, förra året, och frågade om vi ville ha en blogg – det var dagen efter att Hanna fixat en ljudinspelare till mig så jag fick börja testa och göra trevande försök att få till radio-inslag. Jag kände mig lite tvingad efter vad jag sagt till Hanna (”nu är det din tur att föreslå något så försöker vi göra det”, pinglade i mina öron som ett eko från mig själv) – och svarade, inledningsvis, något svävande: ”ska kolla med Svahn så får vi se”. Gjorde det, han var ”på” direkt – så jag pratade med Daniel dagen därpå och sade något i stil med: ”vi kan väl smyga igång i liten skala då, så får vi se om det där är något att ha”. En månad senare, lite drygt, den 8 april var Sportbloggens officiella födelsedatum och sedan har det rullat på i en allt snabbare takt. Vi är snart uppe i 300 000 besök och jag är helsåld på det här med nyheter på webben, radioinslag och sedan ungefär en månad tillbaka också tv – samt förstås; bloggande. Inte minst det. Njaa, tv kanske är ännu coolare och det vi gjorde i dag var jag inte fullständigt skräckslagen och skakig för… kanske ett steg i rätt riktning… Nästa torsdag får du se resultatet!

Jag är övertygad om att fler och fler i framtiden kommer att läsa bloggar och bli delaktiga i det informationsflöde som väller över oss alla – och ta tillfället i akt att själv, på ett väldigt enkelt sätt, få vara med och tycka och tänka. Därför; kommentera gärna vad som skrivs på Sportbloggen, om du sedan inte håller med oss, eller om du gör det, spelar ingen roll – det viktigaste är att du gör din röst hörd och känner att just du är delaktig. Det är något vi i högsta grad strävar mot! För: det är för din skull Sportbloggen finns!! Och om inte så många av er gillat det som gjorts så hade det blivit som jag önskat från början; lägg ned dyngan!!! 🙂

Vårt huvudnummer är, förstås, fortfarande Karlskoga Tidnings papperstidning – och så syns ju jag, och ibland också Svahn, i NWT:s papperstidning. Men allt viktigare för att hänga mä’ är vår hemsida nwt.se/sport och också Sportbloggen. Det är ännu så länge komplement, om än viktiga komplement, och i framtiden mer än viktiga komplement.

Jobbigt att behöva erkänna att man hade fel – men i det här fallet gör jag det mer än gärna!

1 kommentar

  1. Nästa steg Tomas heter Facebook! Fråga Andreas hur du blir medlem =)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lämna en kommentar